maandag, augustus 22, 2005

Portrettenserie deel 2: Gerard Welling




Naam:
Gerard Welling
Geboortedatum: 3 april 1959
Geboorteplaats: Veldhoven
Woonplaats: Eindhoven
Fide-rating: 2399




Wat doe je in het dagelijks leven?

Vroeg opstaan , en werken bij een informatiseringsafdeling van Fortis NL

Wat zijn jouw andere hobby's?

Lezen, hoewel het minder wordt nu ik eigenlijk aan een leesbril moet .. Toch maar eens naar de opticien?

Wat is jouw favoriete muziek?

Kate Bush' debuutelpee "The Kick Inside" met het kippenvel-nummer "Wuthering heights"

Wat is jouw favoriete film?

The Trap, met Oliver Reed en Rita Tushingham, een film uit de jaren 60 , van de soort waarbij de dames van de schepping een traantje wegpinken. Ik kijk die film niet meer, om de mythe in stand te houden !

Sinds wanneer ben je lid van HMC?

Ik ben in 2002 lid geworden van HMC nadat ik Eindhoven s.v. na twee decennia lidmaatschap - helaas uit teleurstelling - heb verlaten.

Van wie heb je schaken geleerd?

Van Toon Kok - een oudcollega van mijn vader en nog altijd actief bij Woensel-Lichttoren Combinatie - , tijdens een vakantie in Spanje, 1968

Wat zou je aan onze jeugdspelers als tip mee willen geven om een sterke schaker te worden?

Wat een sterke schaker is kan ik niet beoordelen, er zijn spelers met 400 elopunten meer dan ik .. Maar als je een sterkere schaker wilt worden moet je serieus spelen, zelfkritisch durven te zijn (bijvoorbeeld door analyse) en niet bang zijn voor tegenslagen.

Wie is jouw favoriete schaker aller tijden?
Bent Larsen, een briljante éenling uit Denemarken met zijn eigen ideeen over hoe het schaakspel gespeeld moet worden. Eén van de weinige voormalige topspelers die niet bang was om te verliezen.

Wat is het leukste dat je hebt meegemaakt op schaakgebied?

Dat ik een bronzen medaille op het 3e bord mocht ophalen tijdens de European club cup van 2001 op Kreta, en naderhand met medeprijswinnaars als Ivanchuk op de foto moest.

Wat is de mooiste schaakpartij die je hebt gezien?

Mooie partijen in de traditionele zin zijn mij vaak te gladjes. Eén van de partijen die op mij een onvergetelijke indruk heeft gemaakt is de partij Jelen-Larsen uit Portoroz 1977.

Wat is de mooiste partij die je zelf gespeeld hebt?

Ik ben het meest tevreden over mijn overwinning op Artashes Minasian, de laatste Sovjetkampioen, die ik met zijn eigen opening op zijn eigen terrein opzocht en overtuigend wist te verslaan. Die partij werd gespeeld in Cappelle la Grande in 1996.

Wat is het beste resultaat dat je behaald hebt?

Moeilijk te zeggen. Mischien wel de 1e plaats in het Hauptturnier van Biel 1979 - voor spelers tot 2200 - waar ik op rating een bescheiden middenmoter was.

Wat zijn jouw ambities op schaakgebied?

Beter spelen dan anderen - vooral mijn tegenstanders - verwachten

Wat verwacht je van de Europacup?
Een heel leuk toernooi in een fantastische ambiance, waar we hopelijk ook links en rechts wat punten kunnen meesnoepen.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Leuk

10:27 p.m.  

Een reactie posten

<< Home